Výzva

12.06.2018

Autor: Marian Lukáč

Miesto: KK Rybníček, Brno
Dátum: 10.september 2016

Písal sa 3.september 2016 a s Jantarom sme sa zúčastnili na Majstrovstvách Slovenska Obedience v Malom Lapáši všetkých plemien v kategórii OB1. Bol to krásny a náročný pretek, dráma až do úplného záveru (poviedka Hojdačka) a našťastie s úspešným koncom pre nás, keď sme sa stali Majstrami Slovenska Obedience v kategórii OB1.  Vrchol sezóny a najväčšia výzva nás však ešte len čakali. Majstrovstvá sveta hovawartov v Obedience už o 7 dní, 10.septembra 2016 v Brne.

Bolo jasné, že na učenie a zdokonaľovanie sa už nie je čas, musíme sa len pokúsiť aspoň zopakovať výkon z Lapáša a túto výzvu, 2 veľké preteky v priebehu 8 dní, zvládnuť so cťou. 

V nedeľu a pondelok oddych, plávanie, v utorok ľahká prechádzka po lúkach s hry a loptičkou na udržanie dynamiky, v stredu posledný tréning na udržanie motivácie. vo štvrtok prechádzka, plávanie...

Keď som pár týždňov pred pretekom vyberal hotel, boli pre mňa dôležité 2 kritériá:

  1. aby bol čo najbližšie k miestu pretekov
  2. podľa možnosti s vodou  blízkosti

Keďže viem, že Jantar netoleruje teplo a tesne pred pretekom bude musieť čakať v aute, tak v prípade horúceho počasia by sa to mohlo hodiť. Keď som pozrel na mapu, kde sa mali konať preteky, zbadal som hotel Kadlcův mlýn. Bol kúsok od miesta preteku a neďaleko hotela na mape svietili dve veľké modré machule, čo sľubovalo vodu... To by bolo super keby toto vyšlo...
Zavolal som s malou dušičkou na recepciu a napriek tomu, že bol "vraj" kompletne obsadený, sa mi podarilo recepčnú "ukecať" a nakoniec sa nám nakoniec jedna izbička ešte ušla. Prečo ma recepčná upozorňovala, že či nevadí, že je izba do dvora, som pochopil, až keď sme sa prišli podvečer pred pretekom ubytovať... ale o tom neskoršie.

Pár dní pred pretekom však prišiel malý a potom veľký šok. Bolo nám oznámené, že organizátor sa s rozhodkyňou rozhodli, že pretek t.j. poradie pretekárov v ktorom budú v kategórii nastupovať, vylosujú vopred. Považoval som to za dosť nezvyčajné rozhodnutie, o to viac keď som na otázku organizátorom, prečo nebolo možné vylosovať poradie priamo pred pretekom  dostal odpoveď, že "z časových dôvodov". Pri 15 psoch vo všetkých kategóriach sa mi to zdalo dosť zvláštne, neostávalo však nič iné ako to akceptovať. Budeme sa s tým musieť nejako popasovať. Skutočný šok však prišiel, keď som následne videl časový rozpis.
Zalial ma studený pot...
Kategórie OB2 a OB3 doobeda, prestávka na obed a kategória OB1 hneď poobede od 13:00.
A prvý štartujúci v kategórii: Jantar Kráľovská stráž a Marian Lukáč. Hneď som pozrel predpoveď počasia a keď som zbadal krásne žlté žiariace slniečko a pod ním číslo 28 (v tieni). predstavil som si ten rozhorúčený pľac, kde bude piecť slnko celý deň, nás ako nastupujeme priamo počas najväčšej horúčavy a Jantara, ktorý sa na tom slnku pomaly rozpúšťa ako maslo.
Veľmi som si vtedy želal, aby sa páni a panie z Meteo-Lotto pomýlili...
...žiaľ, ako sa ukázalo neskoršie, tentoraz im to vyšlo, Do bodky.

A už je tu piatok a cesta do Brna. Čaká nás registrácia, pred pretekový tréning na ostrom pľaci, ubytovanie na hoteli a... taktická príprava. 

Registrácia prebehla pomerne bezproblémovo, ale keď sme prišli na hotel, tak nás čakalo prekvapenie. Bolo jasné prečo bol hotel vybookovaný. Konala sa tam svadba a tá izbička bola do vnútorného dvora, v ktorom sa konala svadobná veselica. A môžte si sami predstaviť ako to asi na takej moravskej svadbe vyzeralo... Noo, budeme musieť variť z toho čo máme k dispozícii, táto noc bude asi dlhá...

Išli sme sa teda prejsť k vode, popritom zmerali čas presunu medzi izbou a vodou (ca 5 minút) a dobu 2 aportov z vody (ca 7 minút), ca 10 minút na obschnutie a vyváľanie sa v tráve. Keď sme sa uschli, Jantar dostal ešte poslednú predpretekovú dávku žrádla a ja som si išiel prejazdiť a zmerať dobu presunu autom z hotela na miesto preteku (ca 6 minút). Rýchlo niečo zjesť a ideme skúsiť spať. Pri plne bežiacej svadbe sme zaspali dosť neskoro, ale ťažko povedať, či bola na vine svadba alebo predpretekový stresík.

A je tu ráno, rýchle raňajky, krátke venčenie a ideme na zahájenie. A po formálnom zahájení MS, naložiť Jantara do auta a hajde do hotela do izby. Teplota vonku už začala stúpať, tak ideme do chladu a skúsime aspoň trochu dospať noc. Svadobčania našťastie ešte dospávali, takže bol v areáli hotela celkom kľud.  Prehliadka plochy začína o 13:00, tréning 13:15, skupinové cvičenia o 13:30. Dávam teda budík na 12:00. Istota je istota. 

Keďže som chcel, aby Jantar bol čo najmenej v aute, všetko som sa snažil nastavil tak, aby sme prišli ca 10 min pred prehliadkou plochy. Kým zaparkujeme a presuniem sa ku ploche, tak o bude tak akurát. Taktická príprava ukázala, že na osvieženie Jantara a presun budeme potrebovať približne 33 minút, takže chvíľu potom ako zazvonil budík, vyrážame z izby.
Presun k jazeru, Jantar už je vo vode, keď tu zrazu zvoní telefón. Moja spojka na ploche mi oznamuje, že časový harmonogram sa z bližšie neurčených dôvodov posúva o približne 20 minút... No super... Ideme teda improvizovať. Ľahli sme si s Jantarom do tieňa a čakali na správy z plochy. Telefón zase zvoní, definitíva. Prehliadka plochy začne o 13:25. OK, ideme si teda ešte raz do vody namočiť laby a brucho, krátka prechádzka po lúke a ideme na to.
Pozn. V obedience je v kategórii OB1 odloženie len 1 minúta, čo sa dá ešte aj na slnku celkom dobre zvládnuť. Ak by ste išli na IPO preteku ako prví do odloženia, tak túto stratégiu v prípade horúceho slnečného počasia radšej nepoužívajte. Ak by bolo odloženie na slnku (čo je veľmi pravdepodobné), tak si psa "udusíte na mäkko"...

Presun bezproblémový, prehliadku plochy som stihol tak akurát, rýchlo pripraviť Jantara na tréning... ukážka prekážky, kužeľa, boxu... bleskom na chvíľku do tieňa, koniec tréningov a už nás volajú na skupinové cviky.

Skupinový cvik. Odloženie v sede po dobu 1 minúty.
Prevedené celkom pekne, dostávame 9.5 bodu (Jantar bol moc zvedavý a obzrel sa).
Obidve súperky však dostávajú 10 bodov. Na začiatok celkom dobré.
Zatiaľ spokojnosť, rýchly presun na pár minút do tieňa.
Odloženie už odcvičila aj druhá skupina a nasledujú individuálne cviky.

Snažím sa Jantara "zdvihnúť" ako sa dá, ale teplota na slnku bola neskutočná. Keby som mu na chrbát rozbil surové vajce, tak by sa možno do konca cvičenia aj usmažilo...

Cvik č.1 Privolanie s preskokom cez prekážku (9.5b).
Preskok celkom v poriadku, ale priradenie síce presné, ale dosť pomalé. Pani rozhodkyni sa však celkové prevedenie asi páčilo.

Presun na ďalší cvik bol veľmi ležérny, Jantar asi šetrí energiu.
Nasleduje jeden zo strašiakov, polohy na diaľku. Keďže každá poloha je časovo limitovaná, stačí jedno zaváhanie, obzretie sam nepozornosť a cvik je "v kýbli". 
Konečne sme pripravení na cvik, od stewarda sme už dostali povel k začiatkucviku, keď sa zrazu cez plochu rúti pomocník pár metrov od nás a priamo v zornom poli psa. Skoro ma porazilo... Našťastie to Jantar ustál.

Cvik č.2 Polohy na diaľku (8.5b).
Odvičené celkom pekne, chcelo by to trošku vyššiu rýchlosť pri prechodoch a vynechanie medzipolôh. 

Daľším cvikom je cvik č.3 Odloženie v stoji za pochodu (9.5b)
Prevedené k spokojnosti, Jantar ale robí pár krokov naviac, nejaká zrážka tam určite bude.     

Z toho istého miesta začína aj cvik č.4 Obehnutie kužeľa s priradením (9b).
Na moje milé prekvapenie, Jantar pekne vybieha, obieha kužeľ, v tom istom tempe pribieha a priradzuje sa priamo k nohe. Veľká spokojnosť.

Nasleduje pomerne ľahký cvik č.5 Privolanie (9b).
Zaľahnutie a vybehnutie celkom v poriadku, s pribúdajúcimi metrami však Jantar spomaľuje a na konci ho už ťahám k sebe očami aby došiel ku mne. Priradenie bolo pomalé, ale presné.
Uvidíme akú známku za toto predvedenie dostaneme...

A prichádza najkritickejší cvik celých majstrovstiev. Cvik č.6 Vyslanie psa do boxu.
Počasie, teplota, všetko podobné ako v Košiciach v máji. zažijeme "Déjà vu"?
Pripravení, povel, Jantar pekne vybieha, ja ho zozadu tlačím očami...
...ešte 2 metre, ešte meter, už je v boxe a celkom pekne v strede... ľahni... 
Trafil sa.  Uff, super. Veľmi mi odľahlo.

Jantar už je poloupečený a nasleduje Cvik č,7 Chôdza (8b) 
Tento cvik nám pred týždňom na Lapáši moc nevyšiel. 
Začiatok celkom pekný, obrat čelom vzad už až tak nie, veľmi pomalé zasadnutie pri zastavení, šikmé cúvanie, neskorá reakcia pri vybehnutí a na záver trochu chaosu, keď záverečné dve odbočenia robíme vľavo takmer v priebehu 2 krokov na hraničnej páske...
Z môjho pohľadu a toho čo máme netrénované dosť nevydarený cvik, ale nakoniec známka celkom potešila.

A blíži sa záver, predposledný cvik č.8  Aport drevenej činky (8.5b).
Jantar už toho má plné kecky.
Je to ale "najdrahší" cvik, koeficient 4 a bez neho sa umiestnenie prakticky nedá spraviť.
Pri povele na vybehnutie som bol už na hranici zopakovania povelu, lebo to spracovanie bolo tak pomalé že išlo snáď cez reflexný oblúk ešte Jantarovych prarodičov, nakoniec ale predsa len od nohy "odišiel", aport bol zobrať a aj s ním zase "prišiel", odovzdal mi ho a aj si sadol k nohe...
Jantar, najrýchlejší medzi slimákmi.  Bolo to ale rovnomerné, presné a tak sme dostali zrážku prakticky "len" za rýchlosť resp. pomalosť...

A ideme do finále, posledný cvik č.9 Odoženie v ľahu za pochodu (9.5b)
Chvíľku nám trvalo, kým sme sa zrovnali, ale Jantar sa nakoniec hecol a krásnym prevedením sme dostali veľmi vysokú známku. Chvíľka napätia a naše vystúpenie ukončujeme hodnotením za "priebežný cvik" č.10 Celkový dojem... a dostávame 10-tku!!! Paráda!!!
Mám pocit, že sme to za daných podmienok odcvičili na hranici našich schopností. 

P.S> Ak by ste to chceli vidieť naživo, tu je záznam celého nášho cvičenia individuálnych cvikov.

Radosť ktorú som mal, bola ťažko opísateľná a vybieham s Jantarom natešený z plochy.
Ale neviem kto sa tešil viac, že ideme z toho horúceho pekla do tieňa, lebo som za Jantarom len povieval na konci vodítka...
Po ceste stretáme "mexické vlny" nášho fanklubu (ďakujeme za podporu) a už dosť ďaleko od plochy jedným uchom započujem, že na nás kričia, aby sme sa vrátili...
Sakra, veď ja som v tej eufórii úplne zabudol na ohodnotenie rozhodcom...
Keďže počas preteku známky nesledujem, tak som bol zvedavý, lebo chýb tam bolo podľa mňa celkom dosť... Ako som počúval hodnotenie pani rozhodkyne, tak to po každom cviku vyzeralo stále lepšie a lepšie... Sčítané, podčiarknuté, 286 bodov.
To je rozprávka...  Ako v tranze som odišiel do auta a chvíľu som tam sedel. Dostať takúto známku na Majstrovstvách sveta, to je sen...

A teraz už neostáva nič iné ako čakať na odcvičenie ostatných 8 tímov.
Ďalšie 3 tímy so zlyhaním na polohách, 4 tím s vážnou chybou na polohách, potom ale krásne cvičenie s veľmi vysokými známkami, avšak po chybách pri chôdzi a zaváhaní na aporte bude aj tento tím určite za nami.. Pred skupinou háravých súk ešte ostávajú 2 veľmi dobré tímy.
Blanka s Falconom cvičí pekne, ale je tam niekoľko známok ktoré začínajú 7... to by malo byť pre nás tiež dobré. Ako posledná v tejto fáze ide cvičiť Renáta s Angie. Krásne cvičenie, dostávajú ale 0 na Odložení v stoji za pochodu... 
Nasleduje tréning háravých súk. je jasné, že aspoň zemiakovú medailu máme už istú.

Renáta s Andorrou robia veľkú chybu hneď na prekážke a keď neskoršie nasleduje séria nízkych známok... budeme na bedni!!!

Nastupuje predposledný tím, suka je neskutočne naspeedovaná. Už je príjemnejšie, na hovawarta je však ešte stále dosť teplo. Tá energia a živosť suky je neskutočná. Krásna zvládnutá prekážka, nasleduje ale totálny výpadok na polohách a aj ďalšie dve známky su nízke...
Budeme minimálne strieborní a je už isté, že titul v kategórii OB1 ostane na Slovensku.

Ostáva posledný tím, Kateřina s Drákulkou. 
Z odloženia si priniesli 8.5b, takže máme maličký náskok.
Prvé 3 individuálne cviky odcvičené parádne, náš náskok je zrovnaný, začíname odznova.
Ostáva ešte 7 cvikov. Obehnutie kužeľa ale nebolo moc pekné a dostávajú len 7.
Vyzerá to nádejne, ďalšie 2 cviky sú len za 8 a 8.5. Ešte ale nič nie je rozhodnuté.
Ostávajú ešte 4 cviky.
Chôdza sa im ale moc nevydarila a je ohodnotená len 7.5b a ja som cítil, že už to je na hrane a už by im nemuseli stačiť ani samé desiatky do konca. Aport len za 7.5b...
A je to jasné, my sme to s Jantarom vyhrali!!

Ak by mi niekto na jar povedal, že budeme na jeseň aj na Majstrovstvách Slovenska a aj na Majstrovstvách sveta IHF Obedience na bedni, tak by som mu asi povedal, že nech si nerobí zo mňa srandu. Môj najtajnejší sen sa však stal skutočnosťou!!! V priebehu 8 dní sme sa stali s Jantarom Majstrami Slovenska v OB1 a aj Víťazmi Majstrovstiev sveta IHF v OB1!

Obedience je úžasný kynologický šport a buduje užasnú väzbu medzi psom a psovodom. 
Teraz si dáme od Obedience trochu pauzu a vrátime s naspäť k IPO. Jantar má 4.5 roka, tak skúsime kam sa nám to do tých ca 6 rokov podarí dotiahnuť. A ak nám bude zdravie slúžiť a bude nás to ešte baviť, nie je vylúčené, že sa ešte k Obedience vrátime.



   


    

  

    
    



  



  

© 2016 Hovistory. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky