Keď sa psovodovi zmiešajú skúšobné poriadky alebo Ako sa dajú za zlomok sekundy pokaziť preteky

20.03.2016

Autor: Marian Lukáč

Po zimnej príprave, ktorá bola u nás orientovaná hlavne na Obedience, som sa rozhodol, že sa pôjdeme "rozcvičiť" na DUNA CUP. Veď čo, BH-čka je v princípe len "trochu" chodenia a 2 odloženia... Skúšobný poriadok ovládame v pohode, chôdzu aj polohy tiež a tak sme po 1 (slovom jednom) "BH tréningu", išli na pretek do Veľkej Paky. Keďže sme tam boli aj minulý rok a poznali sme aj miesto a miestne zvyky a pomery, naše ambície boli vyššie ako len "zúčastniť sa".
Na druhej strane som si uvedomoval riziká, že odloženie sme prakticky nerobili 4 mesiace, našu "bolesť" na IPO chôdzi, skupinku, kde si Jantar Kralovska Straz 'musí pričuchnúť" k človeku, ktorého obchádzame z vnútornej strany budeme musieť absolvovať až 2x a na vodítku sme za posledný rok išli asi 3x, keď sme sa na prechádzke stretli so "zlým psom" a to malo dosť ďaleko od IPO chôdze ...
Tak sme teda prišli ráno na registráciu a keď som vytiahol 22-ku (predposledná dvojica z plánovaných 12-tich), tak sa mi vybavil minulý rok, kde sme išli na pľac tiež predposledný po 4 hodinách čakania a naviac pôjdeme zase prví do odloženia.
Po ukončení registrácie nakoniec 6 tímov neprišlo, takže sme sa časovo posunuli o ca hodinku dopredu, vďaka aj za to :-)
Dvojice na pľaci postupne cvičili, čas bežal a keď som jedným očkom sledoval body, tak mi bolo jasné, že na umiestnenie budeme musieť odcvičiť aspoň 57-58b, čo by sa pri troške šťastia mohlo podariť. "Očkomrk" na vystavené ceny povedal. že by sa celkom hodil barel na granule za 3.miesto...
Tak teda poďme na to.
Keď som Jantara po ca 4 hodinách vybral z auta, hodil na mňa "zyv", že akože "no konečne si prišiel, už som sa tam nudil", išli sme sa trochu vyvenčiť a po následnej krátkej rozcvičke sme išli na pľac.
Keďže sa nič nezmenilo a všetci zaregistrovaní aj nastúpili, išli sme do odloženia.
Dnes som bol úplný poctivec a ani náznakom som sa nepozrel počas cvičenia druhého psa čo Jantar robí. Keď som sa ale otočil a videl, že Jantar leží v pohodkovej gaučovej polohe, ktorá ani vzdialene nepripomínala predpisovú sfingu, otočený pekne na plochu, tak sa mi pretočili panenky a prebehla mi hlavou myšlienka "´čo všetko za ten čas robil, kým sa dostal do tejto polohy". No čo už, asi bol ten pes čo cvičil zaujímavejší ako ja, ktorý tam len tak "stál", tak si Jantar z toho spravil obývačku a asi obkukával. že čo to vlastne ideme cvičiť :-)
Keďže však ležal prakticky na tom istom mieste, tak dúfajúc, že ten "bordel na odložení", kým sa dostal do tejto polohy nebol až tak veľký, sme išli cvičiť.
Ako prvá bola chôdza na vodítku.
Vzhľadom k už vyššie spomenutému, som Jantarovi zavesil vodítko na obojok čo najvoľnejšie, dúfajúc, že si ho možno "nevšimne". Všimol.
Koncentrácia na začiatku nebola taká ako by som chcel a tušil som, že to bude asi dosť ťažké. Pri obrate čelom vzad sa mi podaril môj prvý pretekový "kiks", keď som chcel byť úúúúúplne nezmyselne presný pri počte krokov pri obrate čelom vzad a nasadil som na obrat presne pri 50 kroku akurát vo chvíli, keď mal Jantar "kontrolnú sekundu" a nebol na mňa úplne skoncentrovaný. Jasné, že to dopadlo tak, že sme sa museli navzájom vyhnúť aby sme sa nezrazili a to čelom vzad asi nevyzeralo moc dobre...
Zvyšok chôdze na vodítku vrátane skupinky prebehol v pohode (...uff...) a keď som ho odopínal z vodítka, tak som dúfal, že zvyšok už bude v pohode. Žiaľ, nebol.
Keď som vykročil bez vodítka, ako keby mi vymenili psa. Krásna koncentrácia, ani náznak očakávaného "čuchacieho" problému v skupinke, následná nádherná takmer bezchybná chôdza. Paráda robiť psovoda takému psovi :-)
V dobrej náladičke sme teda išli na polohy. Najprv odloženíe v sede. Zvládnuté bezproblémovo a mal som pocit že aj dosť čisto, tak teda poďme na naposledný cvik, odloženie v ľahu s privolaním.
Vykročenie, povel, pekné zaľahnutie za pochodu a... môj skrat, keď som ostal na sekundu stáť v základnom postoji... Absolútne nechápem prečo som to spravil, pretože keď som išiel na pľac som bol rozhodnutý, že to spravíme za pochodu bez zastavenia, keďže aj takéto prevedenie cviku rozhodcovia zvyknú akceptovať a mali sme ho z OB nacvičené.
V skúšobnom poriadku sa však píše, že psovod má zaujať základný postoj a potom dať povel na zaľahnutie a táto podvedomá znalosť ma na tú 1 Sekundu asi "automaticky zastavila"...
žiaľ, takýto "mačkopes" sa rozhodcovi celkom oprávnene nepáčil, a moje pozastavenie, keď som mal na 1 sekundu nohy pri sebe, interpretoval ako pomocný povel a aj to príslušne bodovo ohodnotil :-(
Podčiarknuté, zrátané, "Jantarova obývačka", "čelom vzad cez pol ihriska" a "môj skrat na odložení v ľahu" boli celkovo ohodnotené 3 bodmi t.j. získali sme za cvičenie 57b.
Pred nástupom na plochu by som to asi bral, po tom ako sme docvičili, som ale spokojný nebol.
O to viac, keď som sa dozvedel, že tím, čo získal tiež 57b je oveľa mladší, takže tak ako minulý rok, budeme mať síce rovnako bodov ako druhý, ale kvôli veku, budeme až tretí (Podľa propozícií pretekov pri rovnosti bodov rozhoduje vek psa, mladší bude v poradí vyššie). Tak som si povedal, že druhý alebo tretí je už skoro jedno a je to v poho.
Keď som si však v rozpise všimol vek psa z tímu čo bol prvý s 58b, tak som nechcel veriť vlastným očiam. Ten pes bol o 3 týždne STARŠÍ ako Jantar a keby som nespravil tú blbosť na odložení v ľahu, ktorá nás stála minimálne 1 bod, tak máme aspoň 58b a aj pri eventuálnej rovnosti bodov by nám pravidlo o veku pomohlo k prvému miestu...
Škoda, mohol to byť excelentný začiatok tohoto súťažného roku.


Ak by mi však to 3.miesto niekto ponúkol na začiatku, tak by som ho určite bral. 

A v duchu prísloví "Kto nie je spokojný s málom, nedostane nič" a "První vyhrání, z kapsy vyhání", hodnotím nakoniec toto naše prvé tohtoročné súťažné vystúpenie s Jantarom ako úspešné.
Prežili sme pekný deň v spoločnosti príjemných ľudí, doniesli sme domov pekný pohárik, 10kg múky a vrecko jabĺk (možno bude nejaký jablkový koláč :-)), "vykukaný" barel na granule a ešte k tomu aj skúsenosť. že strata koncentrácie na pľaci čo len na sekundu, môže byť v konečnom účtovaní veľmi veľmi drahá :-)
Takže hor sa do tréningu a dúfajme, že sa nám to podarí už čoskoro napraviť ;-)

© 2016 Hovistory. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky